söndag 15 september 2013

Vilodag efter en väldigt kreativ helg!



Helgen har varit extremt kreativ och givande för Dick Lundberg & Misstro. I fredags åkte jag till Studio Sound Den i Stockholm för att avsluta arbetet med vår nya vinyl-EP som borde se dagens ljus inom en snar framtid. Jag satte dom sista elgitarrerna till de två låtarna, "Underbart Kaos" och "Den nya tidens hungrande folk". Både två känns väldigt solida och Chris Entee har försäkrat mig om att det blir en ännu bättre produktion än vad vi hade på "Ellinor, vinden och jag".

"Underbart Kaos" är en väldigt gammal låt som jag och Lundberg skrev när fortfarande bodde i Finspång, strax efter 14 dagar i Staden kall hade spelats in. Staden kall-plattan blev för mig en väldigt spretig platta, det var många viljor och den blev full av kompromisser. Jag skrev låten med Lundberg med ambitionen att vi skulle styra soundet mot folkmusik-hållet och att skjutan skulle styra åt det hållet. Minns inte om det var i år eller förra året när Lundberg plockade fram den gamla demon igen och visade mig när vi satt och drack vin i Oppeby. Vi kom både överens om att var en riktigt bra låt som det aldrig blev någonting med. Jag hörde direkt hur jag skulle kunna arrangera låten och dagen efter satt vi igång med arbetet. Skulle vilja påstå att låten har fått ett ännu folkigare sound nu faktiskt.

"Den nya tidens hungrande folk" är en låt som kom till mig när jag var och besiktiga min gamla bil, innan jag sålde den och flyttade till Stockholm. En något stressad Misstro körde hela vägen hem och nynnade på den tills jag kom åt en gitarr, tog ut låten och spelade in en slaskdemo och skickade till Lundberg direkt. Så för en gång skull bygger hela EP:n på låtar som jag har skrivit från grunden. Annars brukar vårt samarbete bygga mycket på att Lundberg skickar en idé med vers, refräng och någon brygga, med färdigaackord och sen tar jag fram misstro-sågen och börjar skulptera låten från grunden. Det brukar oftast vara lättare att låta Lundberg göra en sångmelodi till ackord han själv känner sig trygg med. På så vis skiljer sig den här EP:n. Hoppas ni kommer gilla den!

Igår rev vi loss det första Dick Lundberg & Misstro-giget på två år också! Fan så kul det var! Vi hade fullt band och vi lät bättre än någonsin! Ett bra betyg av klubb Sockerdricka är väl att vi sålde mer merchandise än vad det var folk i lokalen? Innan Jesper Karlsson och Lundberg åkte söder ut hann vi även med att skjuta en video till kommande singeln "Tusen vilda kyssar". Nu är vi laddade för mer vansinniga upptåg... Dick Lundberg & Misstro har aldrig sprudlat av så här mycket kreativitet och peppighet. NU KÖR VI!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar