torsdag 26 juni 2014

Vår split med Calle Silversporre är här!


Vi har väntat i evigheter på att fabriken ska bli klara med den här lilla godbiten, men nu finns den äntligen i lager hos skivbolaget! Vinylformatet har vi varit sugna på länge, men så är det förstås fasligt dyrt... Efter mycket snack fram och tillbaka vände vi oss till självaste Carl Silversporre som är en förmögen man om finansieringen och han snurrade några varv på mustaschtippen, tittade liksom ner på oss, (fast vi faktiskt är längre rent fysiskt,) och började skriva ut en check. (Vem skriver egentligen ut check nu för tiden? Jo, Calle S, tydligen.) Ett krav var att han skulle få skivans ena sida att göra vad han ville med och det godtog vi så klart - vi var ju så sugna på en riktig vinyyyyyyl. Här har vi förresten videon till första låten på vår sida:


"Underbart Kaos" har faktiskt en liten historia i sig och som du förstår tänker jag berätta den nu. År 2000 bildades bandet Lucidor, det var undertecknad (Dick) vid sångmicken, Tomas Nilsson (Misstro) som höll i gitarren, Samuel Öjring som spelade trummor, Mats Wernersson som hanterade bas och Jesper Olsson som knackade orgel så att självaste Ray Manzarek borde ha varit avundsjuk. Nåväl, strax därefter gjorde jag en grej i TV och mitt namn blev lite viktigare att inte gömma bakom ett bandnamn, så det fick bli "Dick Lundberg & Lucidor" när första (och enda skivan) skulle spelas in. Den släpptes 2003. Vi turnerade ett tag efter skivan, men bandmedlemmarna flöt strax iväg till andra städer och andra projekt. Jag och Tomas fortsatte ses, spelade in lite sporadiskt, flera olika projekt, och gjorde till slut en skiva under namnet Charons Nymfer 2006 om jag inte minns fel. Inspelningarna vi gjort mellan 2003 och 2006 glömdes bort, vi turnerade ett tag som CN, började arbeta på en skiva nummer två, vilken aldrig blev av. Jag tror att Tomas vid den tiden hade börjat koncentrera sig på sitt nya band Devian och att vi inte var tillräckligt motiverade för en fortsättning. Medan Tomas höll på med metal skrev jag nya låtar på svenska och spelade in en demo med tolv låtar som jag kallade "Sönder sönder sönder".

2009 bildade vi Dick Lundberg & Misstro som en naturlig fortsättning på både Lucidor och Charons Nymfer och vi började rota bland gammalt material från arkiven. "Horn" (som hade varit den första av mina låtar vi spelat ihop 1998) var självskriven, vi hade en gammal skiss som gick under arbetsnamnet "Fotbollslåten" som vi tog upp ("Förrådd") och vi plockade även in "Vingar av glas" som var tänkt till plattan med Lucidor, men märkligt nog strukits. Nu började jag minnas en gammal inspelning vi gjort innan CN men som aldrig blivit klar, men jag kunde inte hitta den någonstans. Jag hade ett svagt minne av att den haft en hel del folkmusik i sig och att jag varit så nöjd med texten och stuket. Vi gjorde "Världen är trasig, allt har gått sönder" utan låten i fråga. Jag började misstänka att den gått förlorad för gott.

2013 köpte jag en extern hårddisk för att lägga över allt material som jag tidigare bara haft på brända CD- och DVD-skivor och jag satte igång att sortera. Jag hade fortfarande den där gamla borttappade låten någonstans i skallen, men var alltjämt övertygad om att den var borta. Efter några veckors arbete hittade jag plötsligt en fil som hette nånting med "lucidor" och jag jublade lite inombords, för jag misstänkte att det kunde vara låten jag letat efter så länge. Och det var det. Jag mixade ner snabbt, skickade till Tomas och skrev att jag ville göra den klar. Tomas hade förstås glömt bort låten helt, men gillade utkastet och tog bussen ner till Nyköping för att arbeta vidare på den. Ja, vi gjorde förstås i praktiken om allting från början, men behöll det mesta av idéerna från demon. Det finns många historier att berätta om Lundberg & Misstros vägar i världen, det här var en av dem. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar