söndag 6 mars 2011

CD-skivor, bara något för musikälskare?

(Foto Mafalda Martins)

Sveriges största skivbutikskedja har kastat in handduken. Tråkigt tycker jag som skivälskare. Dick och jag hade långa diskussioner om hur vi skulle göra när vi skulle släppa - Världen är trasig, allt har gått sönder, om hur vi skulle göra. Vi kom ganska snabbt fram till att vi skulle göra en lyxig utgåva av plattan med lite bonusmaterial för alla entusiaster som fortfarande sponsrar artisterna och köper skivor. En annan viktig grej var priset. En ny skiva ska inte behöva kosta skjortan.
Min pappa introducerade mig för skivsamlandet. När jag gjorde mina första skivbeställningar, då via tidningen LP-fyndet, kostade plattorna i nypris runt 79-119 kr. Ett rimligt pris för en skiva. Därför säljer Dick och jag vår lyxigt packade skiva för endast 100:-, eller 99:- om du beställer den hos Ginza eller CDON. Jag hoppas att CD-skiva som format kommer att leva kvar länge. Jag vill inte bara åt musiken utan jag vill åt hela paketet när jag vill höra på en skiva. Hur ser layouten ut till plattan? Hur ser bandet ut? Vem har skrivit vilken låt? Var är plattan inspelad? Hur såg bandet ut för fotograferingen till just den här plattan jag lyssnar på? Kanske är det jag som är konstig som fortfarande tycker sådana här saker är intressanta, men jag är ju bara en musikälskare, det får ni stå ut med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar