onsdag 23 mars 2011

Spotifyrelease!

Så har då Lundberg, Misstro och nya plattan seglat upp på Spotify för allas åhörande. Vi har tidigare lovat ett outgivet bonusspår för nätsläppet och detta ligger nu som spår nummer 12 och istället för Dåliga Tider som är en exklusiv grej för allra första pressen av skivan. Säga något om "nya" låten Sjunker då... Faktiskt skrev jag den för mitt alter ego Radokas album "Svart" redan 2000, men som det hittills alltid varit med Radoka har skivorna aldrig nåt särskilt stor publik och jag har sedan dess gjort några försök att ge den ett bättre öde, senast när vi gjorde "14 dagar i Staden Kall" med Lucidor. (Jag har omixade trummor med Samuel någonstans i gömmorna, kanske gräver jag fram dem nån dag och jobbar vidare på inspelningen, jag gillar att göra sånt.) Jag minns inte riktigt varför den ströks då, men det var fler låtar som liksom bara föll bort lite av sig själva under den inspelningen. Låten är faktiskt också spelad i ZTV vid ett tillfälle, det var under inspelningarna av Baren och jag satt i ett hörn inne på Gamla Stans Bryggerier och lirade den under ZTV:s livesändning, de hade såna två gånger om dagen. Efteråt minns jag hur någon av produktionens webredaktörer eller liknande skrev om hur jag suttit och spelat en låt om att vara exponerad i TV under rådande omständigheter, vilket det egentligen inte alls var. Samtidigt insåg jag att texten med lätthet kunde överföras till den situationen och det konstaterade jag med viss fascination. Det har faktiskt hänt mig flera gånger att jag skrivit sånger som jag först inte förstått fullt ut vad jag menat med, men sen har något hänt som plötsligt kastar nytt ljus över texten. Som om man liksom har författat profetior om sitt eget liv. Hur som helst har jag alltid gillat Sjunker och jag tycker fortfarande om att sjunga den för att jag ännu kan känna texten i mig. Till skillnad från många andra av de låtar på skivan som är lite äldre har jag inte ändrat en enda textrad, det behövdes inte. Inspelningen blev riktigt bra den här gången, tycker jag. Tomas gjorde om mitt mellanspel och höll den mer akustisk än jag hade gjort, men han ville åt soundet vi har när vi spelar live på 4 personer och det bara är jag, Tomas, Jesper och Emma. I studion hemma har jag också en inspelning som jag och Emma gjorde när jag spelade in demos för vår nya skiva och den låter ganska annorlunda med mig på trummor, bas och elgitarr, Emma på piano. Kanske får ni höra den nån dag...

/Dick

Ps. Klicka på bilden för att komma direkt till plattan på Spotify. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar